Jak skutecznie uczyć się japońskiego?

Jak nauczyć się kanji? Sprawdzone sposoby Japończyków

Nadszedł nowy rok akademicki i nowe jesienne wyzwania! Może czas nauczyć się kanji? Przeczytajcie kolejną odsłonę z poradami dotyczącymi nauki japońskiego od Yumeko!

Jeśli podoba Ci się ta seria, sprawdź również poprzednią część: od czego zacząć naukę japońskiego pisma

Naukę najbardziej podstawowych znaków kanji rozpoczniesz z książką „Powtórka z kanji: Krok 1” Wydawnictwa Nobiru. 

Główne punkty w tym artykule:

nauka kanji

Czym są kanji?

Kanji to jeden z trzech systemów japońskiego pisma, Jest ich znacznie więcej niż znaków hiragany i katakany. Ile ich jest? Tutaj informacje bywają sprzeczne, ponieważ ilość znaków, które istnieją nie pokrywa się z tym, ile faktycznie wymaganych jest od samych Japończyków. Oficjalnie przyjęte jest, że ilość kanji, które powinien znać szanujący się Japończyk to 2136 i są to znaki z grupy tzw. spotykanych w życiu codziennym (Joyo kanji). 

Co ciekawe, nie wystarczy nauczyć się jednego czytania każdego znaku. Zdarzają się znaki, które czyta się tylko w jeden sposób, ale ich znaczna większość ma minimum dwa, a często po kilka czytań jednocześnie. To jak czytamy dany znak, zależy od słowa, w którym występuje. 

Tyle tytułem wstępu! Zobaczcie teraz, jak wygląda nauka kanji w japońskich szkołach!

 

brushpen kaligrafia nauka japońskiego pisma kanji
Zeszyt w japońską kratkę - dostępny w sklepie NOBIRU >>> nobiru.pl/sklep

Japońskie sposoby na naukę kanji [Wywiad z Yumeko] 

W dzisiejszej odsłonie wywiadu z Yumeko zapytałam ją, jak wyglądała jej nauka japońskich znaków. Co dokładnie robiła, żeby się ich nauczyć? Czy taka nauka była czasochłonna? Poniżej przeczytacie, co mi odpowiedziała.  

Pytanie: Czy dzieci w japońskiej szkole uczą się od razu wszystkich czytań kanji? Czy uczą się osobno znaków a osobno słówek?

Uczymy się jednocześnie dwóch sposobów czytania każdego znaku (jeżeli posiada oba,) czyli on-yomi i kun-yomi. Najczęściej widzimy w zeszycie przykładowe wyrazy w połączeniu z innym znakiem (lub innymi znakami) i są też zdania przykładowe. Ćwiczymy 2-3 razy w zeszycie podczas lekcji, potem w osobnym zeszycie więcej trzeba ćwiczyć w domu (przynajmniej w mojej szkole tak było).

Pytanie: Czy dzieci uczą się pisać ołówkiem, długopisem, czy pędzlem?

Dzieci w szkole piszą ołówkiem, nigdy długopisem. Pędzlem piszemy tylko na lekcji kaligrafii.

Pytanie: Jak używa się zeszytów do nauki kanji? 

Tak jak trochę podpowiedziałam w poprzednim punkcie, najpierw mamy znak, obok którego są dwa sposoby czytania (on i kun). Dalej mamy wyrazy, które zawierają w sobie dany znak. Po tym jeszcze są zdania przykładowe, w których używany jest dany znak w kilku sposobach czytania. To tylko przykład z mojej szkoły, ale przypuszczam, że w najnowszych zeszytach do nauki kanji też można znaleźć podobne informacje.

Pytanie: A jak wygląda samo zapamiętywanie kanji? Czy są jakieś sprawdzone sposoby na zapamiętywanie znaków, które polecasz?

Uważam, że tylko ręczne pisanie pozwala nam zapamiętać znaki. Kiedy już ich się nauczymy, możemy pisać odruchowo, ale na początku trzeba jednak ręcznie pisać. Wiele razy. Pisać samemu, potem zobaczyć ten sam znak gdzieś, np. w książce czy w gazecie, potem znowu pisać, czytać na głos, pisać… itd. Pamiętam, że mieliśmy testy z kanji reguralnie w podstawówce, chyba raz w semestrze (wtedy mieliśmy 3-semestrowy system, więc 3 razy w roku).

A Wy, jak uczycie się znaków? 

Jeśli jeszcze nie macie zeszytu do języka japońskiego, możecie znaleźć go tutaj

zdjęcie wnętrza zeszytu do pisma japońskiego
Zeszyt do nauki kanji od NOBIRU

O japońskiej nauce kanji opowiada…

Yumeko Kawamoto to moja przyjaciółka jeszcze z czasów mojego stażu w Tokio. Poznałyśmy się, kiedy była na 1. roku Polonistyki na Tokijskim Uniwersytecie Studiów Międzynarodowych (TUFS) i od tego czasu jestem świadkiem jej niesamowitych postępów w nauce języka polskiego.

Od tego czasu dwukrotnie brała udział w programie stypendialnym w Polsce – na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu (2015-2016) i na Uniwersytecie Jagiellońskim (2018-2019). W marcu 2020 r., po ukończeniu studiów licencjackich i magisterskich na TUFS, dostała się na tamtejsze studia doktoranckie. Obecnie znowu przebywa w Polsce, w ramach stażu naukowo-badawczego na UJ. Poza nauką, Yumeko od dziecka gra na pianinie. Jak sama mówi, jej zainteresowania to: muzyka (nie tylko klasyczna), malarstwo, filmy, czytanie i spanie. 

Chcę podkreślić, że teksty odpowiedzi w języku polskim napisała samodzielnie Yumeko. Poprawiłam dosłownie jedno słowo, w którym była mała literówka. Yumeko, jesteś inspiracją do nauki języków dla nas wszystkich.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.